matilada

2011-05-24
23:08:45

"Han är en hund med en mycket liten hjärna"

Tobys intelligensnivå kommer nog för alltid bli ett mysterium. Oftast är jag övertygad om att han bara har bomull mellan öronen, men ibland överraskar han mig med förvånansvärt smarta beteenden. Häromdagen hoppade han helt plötsligt upp i hundsängen och stack ner nosen mellan sängen och väggen. När han inte riktigt nådde det han ville åt bytte han taktik och började, med väldigt koncentrerad min, fiska med framtassarna i springan istället. Då han fortfarande inte kom åt det han jagade hoppade han av sängen och kröp in under den. En viftande svans och ett ivrigt smackande talade en stund senare om att han fått tag på det han ville. Kan upplysa om att jag inte undersökte närmare vad det var för något...

Han har visat prov på flera sådana här saker som kan tyckas ganska intelligenta, men det är långt mellan tillfällena och hans påhitt däremellan övertygar mig ganska säkert om att hans hjärna inte är imponerande stor. Tidigare idag stod jag och iakttog Toby när han skabbade i soffan. Han slog kullerbytta efter kullerbytta och gned in sig riktigt ordentligt och grymtade av lycka. Ett par sekunder senare fick jag se hur han elegant slog en kullerbytta åt fel håll och ramlade med huvudet före ner i golvet... Då tog det roliga slut.
Kommentarer:
2011-05-25 @ 09:45:09
#1: Syster

Haha! Söt-Toby. Jag ser fram emot att få träffa honom!

2011-05-25 @ 18:34:05
#2: Matilda

Du borde komma och hälsa på mig och hundarna innan jag åker hem!

2011-05-25 @ 20:35:15
#3: Syster

Jaa det borde jag!! Tur att du är där ett år till :D

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: