matilada

2012-08-25
19:10:17

En vecka

Nu har jag alltså gått i skolan i en vecka. För att sammanfatta alldeles väldigt mycket så kan jag säga att det är mycket, mycket teckenspråk på schemat, många fikapauser, väldigt trevliga människor, skitbra lärare och mysig miljö. Har ännu inte hittat något som är mindre bra.
 
Måndagen var mestadels introduktionsdag med massa info och prat. Tisdag och onsdag gick vi efter schemat, vilket på tisdagen betydde endast teckenspråkslektioner hela dagen. Min hjärna var bra trött på eftermiddagen efter 5 timmars teckenspråk...
 
På torsdagen packade hela tolkutbildningen plus teckenspråkslinjen in sig i två bussar och åkte på läger till Hjälmargården. Där lekte vi lekar och lärde känna resten av skolan i två dagar. Det var riktigt kul och de andra är verkligen supersnälla. Snacka om att alla tar hand om oss nybörjare! Den mesta tiden gick åt till att leka, äta/fika (fika är ett mycket viktigt inslag i skolan!) samt fritid. Mycket mysigt och rogivande. Vi sov i små stugor och blev väl omhändertagna. Några galningar badade på kvällen och vi som var mindre galna stod och tittade på...
 
Vi nykomlingar fick även chans att träffa skolans dövblinda lärare, Linda, som berättade om hur det var att vara dövblind och hur hon hade det. Mycket intressant och i slutet fick vi alla presentera oss för henne. Det var väldigt nervöst att bokstavera sitt namn och ingen var helt säker på HUR vi skulle göra (Lindas hand vilade på våra när vi teckande, men hur sjutton kan hon känna exakt vad det är vi tecknar bara genom det?), men Linda var jättetrevlig och uppenbarligen mycket van vid nervösa nybörjare, så det gick finfint.
 
På fredag eftermiddag kom vi tillbaka till skolan och spöregn, men jag hade min fina regnrock i självlysande gult, så jag slapp bli blöt. Hundarna välkomnade mig entusiastiskt och följde mig sedan som små iglar runt lägenheten. Det var knappt att jag kunde slita mig från dem för att cykla iväg och hämta min...
 
...NYA DATOR! I måndags fick jag nämligen nog av min gamla och J hade hittat en passande på Elgiganten, som vi cyklade dit och beställde på en gång. Nu hade den kommit och det var bara att hämta ut den. Inlindad i min regnjacka som skydd mot vattendropparna som föll från himlen anlände den hem och nu håller vi på att lära känna varandra. Jag tror det kommer bli bra det här. Den är bra mycket trevligare än min gamla sura sak i alla fall!
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: