matilada

2012-11-21
19:20:02

Observationer

Har de senaste två dagarna lyckats bli åskådare till två intressanta situationer mellan Ben och Toby.
 
Toby är en riktig retsticka och favoritobjektet är Ben. Ofta, ofta är han där och försöker provocera fram en reaktion. Har Ben något vill Toby också ha det även fast han aldrig skulle komma på tanken att leka med objektet om det låg ensamt på golvet. 
 
Igår låg Ben på sängen och tuggade på Kongen då Toby, som först befann sig i andra änden av rummet, helt plötsligt vaknar till och vandrar över till sängen, sätter sig på golvet och tokstirrar på Ben. Ben tröttnar kort därefter på tuggandet och lägger istället ner huvudet och vilar med Kongen bredvid sig. Toby fortsätter stirra och Ben låtsas inte om honom. Detta pågår en stund och sedan tittar Ben upp, ler mot mig och hoppar av sängen för att komma och sätta sig hos mig i soffan. Toby hoppar då kvickt som attan upp i sängen och snor åt sig Kongen. Sedan vet han inte vad han ska göra.
 
Ben ger mig en snabb kram, vänder sig om, ser att Toby tagit Kongen och går då istället och lägger sig på hunddynan och börjar tugga på ett ben.TOBY ser det på en gång och hoppar elegant ner från sängen med Kongen i munnen, trippar fram till hunddynan och slår sig ner bredvid Ben, tätt, tätt intill honom, fortfarande med Kongen i munnen. Ben blir märkbart störd och morrar till lite, men vänder sedan bort huvudet och totalignorerar Toby. Toby vet nu inte vad han ska göra, så han släpper Kongen på dynan mellan sina framtassar, men ligger kvar tätt intill Ben. Så ligger de en stund. Efter ett tag inser Toby att jag iakttar dem och tar genast på sig en oskyldig min, som om han aldrig skulle drömma om att retas med Ben.
 
Medan Toby fastnar med blicken på mig några sekunder för länge, vänder Ben ytterst långsamt på huvudet, sträcker fram nosen och tar Kongen från mellan Tobys framben... Sedan studsar han glad i hågen bort till sängen och lägger sig där igen och fortsätter tugga på sin kära leksak. Kvar ligger Toby och ser sig om efter något annat skojigt att roa sig med...
 
 
Idag utspelade sig följande: Toby och Callie leker en av sina galna lekar och Toby blir något överexalterad. Ben bestämmer sig då för att gå in och avbryta och han gör det helt lugnt och ljudlöst. Helt plötsligt tystnade lekljuden och när jag kikar dit står Ben framför Toby och talar tydligt om för honom att han ska lugna ner sig. Toby går då snällt och lägger sig vid mina fötter!
 
Jag har aldrig sett Ben så tydligt ta kommandot förut. Han brukar vanligtvis ligga och sura i ett hörn alternativt totalignorera småbarnen och fast vi antagit att det är hans om bestämmer har det aldrig riktigt synts. Men efter det här kan jag konstatera att Ben, tack och lov, kan hålla Toby i schack.
 
 
Intressant det där med hundarna. Det här inlägget var mest för min egen skull, kan jag tillägga. Den här bloggen fungerar ju även som en sorts hjälp för mig att minnas saker som är användbara, intressanta osv.
Kommentar:
2012-11-23 @ 07:16:09

Härligt, har också bloggen till att minnas, man glömmer annars fort!

Sv: Åh tack för din kommentar <3

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: