matilada

2012-09-22
19:55:00

Ånnaboda

Igår var det friluftsdag för hela skolan ute i Ånnaboda. Det började riktigt bra med solsken och klart och lite kallt väder, sådär så i alla fall jag känner att hösten är den absolut bästa årstiden och undrar hur man kan låta bli att älska den. Två bussar slussade oss ut till Ånnaboda och väl där fick vi hjälpa till och bära korv och annan grillutrustning ner till sjön. Blev informerade att lunchen var vid tolv och sedan fick vi i princip göra vad vi ville. Ingen obligatorisk akivitet, utan det var bara en mysig dag ute i naturen. Det fanns en tipspromenad uppsatt, där man hade chans att vinna fina priser och alla som gick fick ett 4GB usb-minne. Mer minne är aldrig fel, så jag och tre av mina vänner begav oss av på den 2,5 kilometer långa rundan runt sjön där tipspromenaden var uppsatt.
 
Det var inte bara vi som var där, utan en dagisgrupp var också där och gick tipspromenad (fast med andra frågor!), så det var inte helt lugnt och fridfullt. Men vackert var det och jag misstänker att mitt sällskap efter ett tag tröttnade på mina entusiastiska utrop om hur fint och mysigt det var där och att jag så ångrade att jag inte tagit med mig kameran...
 
Tipspromenadens frågor var apsvåra, så vi gissade mest; en del mer eller mindre kvalificerade gissningar, och överraskande nog visade det sig sedan att jag och Marie var två av fyra som hade gjort bäst ifrån sig på hela rundan (9/12). Efter en något udda utslagstävling gick vi därifrån med Marie som total vinnare och jag som tvåa. Mitt pris bestod av en bok med cupcakesrecept, så så fort jag handlat skumma ingredienser kanske den som hälsar på här får smaka goda bakverk!
 
Vi hann ytterligare en runda runt sjön innan lunch och väl tillbaka vid utgångspunkten hade lärare och andra börjat grilla, så det var bara att ta för sig av korv och bröd. I utskick innan friluftsdagen hade vi blivit informerade om att skolan bjöd på två korvar var, men någon hade varit lite väl entusiastisk när de inhandlade korv, bröd och ketchup, så det dröjde inte länge förrän reglerna ändrades och vi i princip fick fri tillgång på korv med tillbehör!
 
Efter lunch passades det på att avtacka vår datoransvarige, Tommie, som nu skulle gå i pension. Det var förresten han som fixat den apsvåra tipspromenaden. Grupp tre och fyra sjöng en något omgjord version av Tommy tycker om mig på teckenspråk medan resten av oss fick sjunga med som allsång. Vet inte hur bra det lät, men trevligt var det.
 
Eftermiddagen blev något mer jolmig och eftersom det började bli lite kallt, bestämde vi oss för att gå in och kura i huset, som fungerade som någon sorts raststuga och ätplats, och jolma resten av tiden. Matkåman slog till och trots att det var två timmar tills bussen hem skulle avgå orkade vi inte flytta oss på hela den tiden utan det föll sig så att vi mest "satt av" eftermiddagen inomhus och halvsov. Fast vi hade ju faktiskt hunnit med att gå en halvmil på förmiddagen, så lite friluftiga var vi ändå!
 
Extremt trevlig friluftsdag och jag tyckte det var jätteskönt att det inte var några bestämda aktiviteter som alla behövde göra. Det var väldigt behagligt att bara få göra som man ville, men ändå vara utomhus. Avslappnande och trevligt och mycket uppfriskande. Några dårar stod och fiskade precis hela dagen och kunde knappt slita sig när det var lunchdags, men jag var som sagt inte en av dem...
 
Fin dag och jag hoppas vi gör om det nästa år!
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: