matilada

2014-12-19
22:45:09

Minnen

Vissa dagar, vissa datum fastnar liksom mer än andra. 19 december kommer nog för alltid vara inristat i mitt minne. Tänk att det har gått tre år redan. Vissa detaljer minns jag som om det var igår, annat har jag nog mest förträngt. Disken, telefonsamtalet, Gs ansiktsuttryck och på något vis visste jag precis vad det var innan han berättade. Mörkret, musiken. Natten var vidrig, men Sonar höll mig sällskap. Hon förstod, det var hennes valp också. 
 
Dagarna efter minns jag bara att jag att folk gav mig mängder med te att dricka. Jag satt påbyltad framför the rayburn och frös. G bad om att få prata med mig efter ett par dagar. Jag blev livrädd och fick för mig att de skulle avskeda mig eftersom jag knappt jobbade. Men så var det förstås inte. Han och C var oroliga. De undrade om jag ville åka hem, trots att jag egentligen skulle stanna över jul. G såg ordentligt orolig ut och inte alls glad över att se mig så. Han bryr sig verkligen om oss, trots att det inte alltid syns. C också. De är verkligen jättegulliga.
 
Jag ville inte hem, men det var också ok. Jag fick göra det jag ville, dricka te och bara vara. Den julen målade vi. C och G hjälpte båda till på sitt sätt med småsaker som höll mig sysselsatt. De var helt fantastiska. 
 
I början såg jag henne lite överallt. Hon var liksom alltid med, en liten gul skugga som följde efter mig. Med tiden har hon försvunnit, men ibland kan jag fortfarande undra hur det varit om hon fortfarande fanns. Om jag hade tackat ja... Det hade varit en omöjlighet med Toby, jag visste det. En galen unghund, som nog inte har alla hästar hemma, och en autistisk valp. Och så Ben på det. Jag visste det då och vet det nu att det inte hade varit någon bra idé. Men det går ju alltid att undra. Hon skulle ha blivit fyra i maj. Undrar om hon skulle ha vuxit ifrån sina autistiska drag eller om hon alltid varit sån? 
 
Det får vi aldrig veta, men 19 december kommer nog alltid vara hennes dag. Och då liksom nu håller Sonar mig sällskap och minns <3
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: