matilada

2014-03-20
20:40:16

Billy Elliot och Towern

I lördags gav oss jag, K och S av till London med huvudsyftet att se Billy Elliot. K och S har genom åren åkt upp ett antal gånger och gått på musikal och sedan sovit över i London och den här gången var jag inbjuden att följa med. Vi kom upp till London tidig eftermiddag och checkade in på hotellet på en gång (tog fel hotell först, men de kunde de kunde ge oss direktioner till vårt. Det finns många Travelodge i London!). Då vi inte ätit lunch innan vi åkte tänkte vi äta i London, men eftersom vi var ganska sena hade alla restauranger stängt efter lunchen och skulle inte öppna förrän vid fem igen, så efter en del fruklöst letande bestämde vi oss för en kopp te och kaka för att hålla energin uppe innan middagen.

Vi hade hittat en italiensk restaurang, men väntan till klockan fem var lång, så under tiden gick vi in i Westminster Cathedral som vi råkade snubbla över. Katolskt, fint och stämningsfullt och det fördrev tiden till middagsdags.

Westminster Cathedral

Resaturangen var fin och det var inte bara vi som skulle på musikal efter att ha ätit. Jag gillar att alla musikaler börjar samma tid, det blir en speciell stämning både innan och efter. I tunnelbanan efteråt brukar det vimla av program och allehanda souvenirer från olika musikaler. Under middagen diskuterade vi vad vi skulle fördriva söndagen med. Både K och jag är intresserade av historia och försökte hitta något passande i London. På skoj fick jag K att kolla upp hur mycket Tower of London och sedan blev det liksom bestämt.

Billy Elliot då. Jättebra musikal! De hade verkligen fått till allt och främst barnen var imponernade bra på att dansa. Språket var inte direkt förfinat och på sina ställen ganska grovt. Det vimlade av barn i publiken och jag undrar om deras föräldrar visste hurdant språket skulle vara? ;)

Victoria Palace Theatre

På söndagen steg vi upp, bokade biljetter till the Tower of London online, skrev ut dem på hotellets skrivare och åt sedan frukost på ett litet café precis bredvid King's Cross. Därifrån var det sedan inte alltför många hållplatser på tunnelbanan till Tower Hill och the Tower of London.

I många år har jag velat besöka Towern, men aldrig gjort det för jag har trott att det var hiskeligt dyrt inträde. Men nu när vi satt och diskuterade vad vi skulle göra på söndagen visade det sig vara billigare än jag trodde, samt ännu lite billigare om man förköpte biljetter online. K var lika entusiastisk som jag över ett besök och S sa sig också vilja gå dit, så det blev inte ett svårt val till slut.

Det fanns guidade turer att gå, men vi fick tag på en karta och letade oss runt på egen hand med hjälp av den. Bockade av saker allt eftersom så att vi säkert skulle ha sett allt ;) Den enda gången vi hakade på en guidad tur var för att komma in i the Royal Chapel St. Peter ad Vincula som bara gick att nå med en gudie.

"If the Tower of London ravens are lost or fly away, the Crown will fall and Britain with it." Traditionellt håller man nu ett gäng korpar på området, för att försäkra att de alltid ska finans där.

En del av Rosornas Krig utspelade sig i Towern. Vi såg bland annat Bowyer Tower, där George Duke of Clarence satt fängslad. Det sägs även att det var här han dräptes i en tunna med vin, men det finns inga bevis för att det var just den metoden som användes.
The Bloody Tower är scenen för the Princes in the Tower. Det var här Richard III höll sin brors söner inlåsta och ingen vet vad som hände med dem. Sista gången de sågs var sommaren 1483 och det är okänt vad som hände efter. Prinsarnas försvinnande är ett mysterium än idag. Troligen blev de mördade, men av vem?

The White Tower. På området framför låg the Great Hall, där bland annat Anne Boleyn bodde innan hon kröntes till drottning. Det var också där hon, några år senare, låstes in innan hon avrättades. Nedan är Tower Green, där hon troligtvis avrättades.

Chapel of Saint Peter ad Vincula, där alla som avrättades på Tower Green ligger begravda.

Minnesmärke över de som avrättades privat på Tower Green. Detta inkluderar bland annat Anne Boleyn, Catherine Howard (Henry VIII's femte fru), Jane Boleyn Viscountess of Rochford (gift med Anne Boleyns bror) och Lady Jane Grey.

Nedan två bilder av Traitor's Gate, ingången som användes för att föra in fångar Towern.

Här och var på området fanns djur gjorda av vad som såg ut att vara hönsnät. I över 600 år var Tower of London hem åt det kungliga menageriet. Lejon och andra kattdjur, elefanter, strutsar, en isbjörn, apor av olika typer, kängrus, massor av olika fåglar samt många andra olika sorters djur togs hem från expeditioner världen över eller var en gåva från andra länder och samtliga inkvarterades i Towern. Stället var öppet för allmänheten att komma och beskåda de exotiksa djuren. Även om djurhållningen i alla fallen säkerligen inte var den bästa fick i alla fall isbjörnen simma i Themsen och fånga fisk. Med en fotboja så att den inte skulle rymma. På 1800-talet avvecklades menageriet efter en del överfall på besökare och de djur som var kvar flyttade till London Zoo.

Tower Bridge

Hela dagen gick åt till Tower of London och när vi slutligen gav oss iväg därifrån var det nästan middagsdags. K ledde oss på en lönlös promenad längs med Themsen i jakt på mat. Hon hävdade att vi skulle hitta något om vi bara fortsatte gå, men det kändes mest som om vi gick djupare och djupare in i bostadsområden, så till slut övertalade jag och S henne att vi skulle vända om. Sedan traskade vi hela vägen tillbaka och åt på en resaturang vi hade gått förbi snart efter att vi lämnat Towern ;)

Alla var ganska trötta efter helgen, så efter middagen tog vi tåget hem och kom hem vid halv tio på kvällen. Hemma möttes vi av den här synen:

Lily hade valpat tidigt på morgonen :)

En strålande utflykt. Både Billy Elliot och Towern är väl sevärda!