matilada

2015-07-27
21:52:49

Huuu

Det verkar vara ett riktigt fästingår i år och vi har plockat drösvis med fästingar från hundarna varje dag sedan slutet av april. Efter varje promenad har det känts som att hela jag är full med fästingar som kryper på mig, men det har för det mesta varit inbillning och jag har bara haft en enda fästing som suttit fast i hela mitt liv: för säkert 10-15 år sedan. 
 
Tills idag.
 
Imorse kliade det på axeln och när skulle klia hittade jag en fästing som satt fast. Jag tycker inte fästingar på hundarna är det minsta äckligt, men det där var ganska vidrigt. Att den satt på mig och sög av mitt blod! Hur som helst, jag hade annat att göra idag och äckelkänslorna glömdes bort. Nu på kvällen satt jag och masserade Sonar och det måste ha kliat på mitt huvud, för halvt omedvetet stack jag upp handen för att klia och känner som en liten blupp i skalpen. Den kändes inte fästinglik, men tillräckligt mycket av en bula för att det inte skulle kunna misstas för hårstrån. I tron att det var en sårskorpa eller något skrapade jag med nageln och vad får jag se om inte ytterligare en fästing. Att döma av kliandet och storleken på den var den nog alldeles på väg eller hade precis satt sig fast.
 
Nu känner jag fästingar som kryper över precis hela mig. Överallt är de! Tur att jag är vaccinerad mot TBE. Och jag ska kolla igenom mig noggrant innan jag går och lägger mig ikväll. 
 
HUA!
 
Egentligen är det väl inget konstigt med fästingar när vi går i ganska högt gräs så mycket som vi gör, men ändå...
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: