matilada

2015-05-15
20:59:55

Övningar

Det börjar bli en nätt samling övningar som Ben och Sonar ska göra varje dag för att hjälpa och bibehålla i alla fall lite flexibilitet i deras artrosleder.
 
Bens armbågar ska böjas och sträckas varje dag. Jag brukar böja/sträcka varje armbåge 12 gånger i ett svep. Egentligen borde jag göra detta två gånger om dagen, men oftast blir det bara en gång. Han har så mycket lättare att slappna av på kvällen, så det brukar vara lättast då, när han är trött och nästan sover ;) Tror dessutom att han tycker det är skönt, för oftast räcker det med att fråga "Ben, ska vi böja dina armbågar?" så lägger han sig ner i position på sidan. När jag vill böja den andra armbågen har han lärt sig själv att vända över om jag säger "Ska vi ta andra sidan?". Han är så söt.
 
Utöver böjning av armbågarna ska vi också göra belastningsträning. I en övning ska Ben stå upp medan jag lyfter en tass i taget i ungefär 15 sekunder. Målet är 20 sekunder, men vi är inte riktigt där än. Ben tycker det är astråkigt och ser inte mycket mening med att bara stå rätt upp och ner, så för att lura honom lite brukar jag oftast passa på att göra den här övningen efter varje promenad när jag ändå torkar tassarna. Det är fantastiskt vad rena och torra tassar hinner bli på 15 sekunder!
 
Sedan har vi high five. Fyra high five med varje framtass som görs med middagsmaten precis innan middagen. Samtidigt gör vi också en övning när han ska stå på alla fyra och jag lyfter diagonala tasspar, alltså höger fram och vänster bak och tvärtom, och Ben ska hitta balansen med de två fötterna som är i marken. Ben har lärt sig exakt vad som gäller och står nästan och stampar i rätt position när jag börjar ösa upp middagen i deras skålar. 
 
Sist på Bens lista är böjning av tår. Vid senaste besöket hos Kjerstin tyckte hon att han hade lite artros i tårna också, så nu ska de böjas för att hålla leden rörlig. Böjer alla fyra tassar 10x, två eller tre gånger varje dag. Ben verkar inte ha något emot det, även fast han inte verkar njuta lika mycket som när jag böjer armbågarna.
 
 
 
Och så Sonar då. Hennes lista är inte lika lång. Hennes tår är det viktigaste. Hon har samma tåböjningsschema som Ben och oftast brukar jag ta dem efter varandra. Sonar gillar inte att få sina tår böjda och är tydligt obekväm, men hon går med på det. Hennes tår är jättestela, stackarn, och vissa dagar känns en del av dem nästan stelopererade, speciellt när hon har vilat ett tag. Men som den guldstjärna hon är går hon med på allt jag ber henne om och jag hoppas att de ska kunna bli lite mjukare någon gång <3
 
Vidare får Sonar ryggmassage för sin onda rygg som upptäcktes sist vi var hos Kjerstin. Det var ju bara någon vecka sedan, men hon känns mycket bättre nu i ryggen, tycker jag. De två senaste dagarna har hon varit mer avslappnad när jag masserar, så jag hoppas det går åt rätt håll. Hennes sista övning är samma som Bens innan middagen med de diagonala tassana. Sonar är inte lika bra på det som Ben, men tydligen har äldre hundar svårare för det och Sonar har inte haft lika mycket övning. Toby, som knappt kan kravla upp på en sten ute, har inga som helst problem med den, trots att han aldrig övat...
 
Det var det. Det avr lite krångligt först att hinna med allt varje dag, fastän det bara var Ben från början, men nu har vi fått in rutiner på allt och passat in det i vardagen, så nu tycker jag inte det är några problem alls. 
 
 
Och sedan var det slut på övningar. I början kändes det lite krångligt att hinna med allt varje dag, fastän det bara var Ben från början, men nu har vi fått in rutiner på allt och passat in det i vardagen, så nu tycker jag inte det är några problem alls. 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: