matilada

2015-11-03
21:04:18

Blodprov och vaccinering

Idag har vi lekt djursjukskötare på riktigt! Under den här kursen ska vi nämligen bland annat vaccinera och ta blodprov på hästar och nu var det min tur. Min grupp var väldigt liten, bara fyra personer och vi hade 6 hästar att öva på. De stod ute i ett stall bortåt Skyttorp, så kursledaren packade in oss i en bil och körde oss dit. Hästarna var supersnälla och stod som små ljus, trots en hel del ovant fumlande och det var guld värt att kunna ta lite tid på sig och göra om och göra rätt när det behövdes... Tre vaccinationer och ett blodprov fick jag göra. Jag gjorde sist och hann bli ungefär jättenervös innan det var min tur. Hann ju se all småmissar de innan gjorde och hade således väldigt bra koll på vad en inte skulle göra. Därmed inte sagt att jag inte gjorde så ;) Min häst var nästan den snällaste av de 6 och stod som en ängel, så jag fick faktiskt till blodprovet på första försöket, vilket kändes väldigt bra! 
 
Jätteroligt att få prova på riktigt, även om vi såklart behöver mycket mer övning  innan något sitter. Dock känns det här som ett första steg i rätt riktning, jag lyckades ju faktiskt genomföra allt och därmed vet jag att jag kan! Hela eftermiddagen gick åt till övningen och hemresan tog nog åtminstone 40 minuter. Vid det laget hade det börjat skymma och jag var jättetrött, men det var så märkligt rofyllt och avslappnande att sitta i den där bilen och lyssna på alla andra som pratade utan att delta så mycket själv, att det inte kändes så länge och jag tyckte det var en ganska mysig hemresa. Det blev en väldigt lång dag idag och ganska uttröttande, men nu har jag i alla fall ätit mat, duschat och fyllt på mina tenivåer, så börjar känna mig lite mer mänsklig igen. Dock tror jag det blir en tidig kväll och så tar vi nya tag imorgon, jag och froggarna!
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: