matilada

2016-08-27
20:10:37

Äventyr med en kyckling

Fiskgjuse igår, örnar, gamar, glador och ugglor i föregående inlägg och nu...kyckling! På eftermiddagen tog jag med mig Toby och Thyme bort till Kunskapsträdgården för att träna lite och sedan gå en promenad. Toby är ju van att ligga och vänta medan någon annan tränar, men Thyme behöver träna på det och Kunskapsträdgården kändes som en bra plats att börja på. Hon skötte sig över förväntan och väntade snällt på sin tur utan att skälla eller gnälla!
 
Rätt vad det var hörde jag pip pip och det satt en kyckling på gräsmattan i närheten av hundarna. Jag förstod att den hade kommit från huset bredvid, där hönsen finns, så vi väntade en stund på att den skulle gå tillbaka in till sig. T-hundarna låg jättefint där jag hade platsat dem och trots att de var intresserade av kyklingen rörde de sig inte. 
 
Kycklingen dessvärre, vandrade längre och längre bort från"hem", så till slut kände jag att jag var tvungen att göra en insats. Den lät sig snällt plockas upp och sättas tillbaka innanför sitt staket, men så fort jag vände ryggen åt den rymde den och var mig hack i häl, ivrigt pipande. Vi upprepade detta ett par gånger innan jag tänkte att om jag gick tillbaka till hundarna skulle den nog inte följa efter.
 
Det gjorde den.
 
Så nära efter att jag fick vara väldigt försiktig var jag satte fötterna så att jag inte trampade på den. Det var så den hamnade mellan Tobys framtassar; den var så snabb att jag inte hann med. Toby var väldigt snäll, men jag hade en hand på honom för att vara beredd att ingripa om han ville göra något mer än bara nosa och titta. Thyme låg bakom och följde intresserat det som hände, men hon rörde sig inte!
 
Efter mycket om och men och fler misslyckade räddningsaktioner tog jag Toby och Thyme och gick. Återvände med pensionärerna på deras promenad för att se om kycklingen hittat hem än. Det hade den inte direkt, så efter ännu fler misslyckade försök att sätt in den på sin egen tomt plockade jag upp den i handen och tog med mig hundarna och kycklingen ut genom grinden för att plinga på framsidan av huset. Precis utanför grinden höll vi på att springa på en skock höns som delade på ett äpple, så jag satte ner handen och frågade om kycklingen också ville vara med. Det ville den, sa den, och hoppade ner från handen och sprang in i närmsta buske. Den verkade inte helt som att den visste vad den gjorde, men vi hängde kvar en stund och tittade och till slut verkade det som att kycklingen förstod att den var tillbaka hem, för den tystnade och joinade sin flock. Slutet gott, allting gott, hoppas jag!
 
Tänk så det kan bli av ett litet oskyldigt träningspass! Alla hundarna var strålande duktiga och de kunde inte ha skött sig bättre. Nyttig träning för de yngre att ligga kvar. Thyme var inte nämnvärt brydd av kycklingen och hade inget emot att gå när vi skulle, men Toby hade gärna legat kvar en stund till eller till och med gått fram och tittat på den igen. Ben och Sonar brydde sig inte alls om den och så fort de fick syn på hönsen utanför grinden stannade de och inväntade vidare instruktioner från mig. Superhundar!
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: