matilada

2016-08-26
21:49:00

Fiskgjuse!

Jag och froggarna tog en extra mysig och långsam promenad längs med ån i förmiddags. Jag hade kameran med mig och eftersom det var folktomt fick hundarna härja ganska fritt. Vi stannade till på roddklubbens brygga och medan hundarna badade fick jag syn på en rovfågel som flög väldigt nära. Den spanade helt tydligt efter något byte och jag stod en längre stund och iakttog alla dess konster på nära håll. Olyckligtvis hade jag helt fel objektiv på kameran och bilderna är sämre än sämst, men de dög åtminstone till att hjälpa till med identifieringen av fågeln när jag kommit hem.
 
Jag känner igen typ två rovfåglar: havsörn och ormvråk. Det var helt klart ingen havsörn, så jag antog lite löst att det var en ormvråk jag sett. Tills jag såg bilderna på datorn och kunde konstatera att det definitivt inte var någon ormvråk heller. Men vad var det då? Efter en stunds intensivt googlande på beskrivningar av fågeln och letande bland bildresultaten såg jag till slut en bild på "min" fågel: en fiskgjuse?! 
 
Jag har sett fiskgjuse vid ett tillfälle tidigare: ute i Östhammar för några år sedan och då såg jag tre stycken. Jag hade ingen aning om att de fanns här inne i stan och hade därför inte en tanke på att det kunde vara en sådan. Såhär med facit i hand borde jag kanske i alla fall ha snuddat vid tanken, för även om jag aldrig såg den i den riktigt klassiska fiskgjuseposen med vingarna uppdragna så hade den ändå väldigt starka dragningar åt det hållet. 
 
Det var otroligt häftigt att få se en fiskgjuse och det gjorde min dag! Nu när jag vet att de finns här och enligt google är de inte helt ovanliga heller så hoppas jag att jag får se flera av dem framöver. Och då hoppas jag att jag har rätt objektiv på kameran! 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: