matilada

2016-02-11
21:03:11

Pygmévalp

Vi är nyss hemkomna från valpkurs, jag och valpen. Det var tredje tillfället, men förra gången var det endast teori, så det här var bara valpens andra tillfälle. Och hon har redan tuffat på sig. Sist tyckte hon det var lite läskigt med de andra valparna och ville helst stå i ett hörn och skälla på dem när hon tyckte de blev för vilda. Dock hälsade hon lite på några av dem i slutet och ville till och med leka lite då, så det var inte så farligt. Idag var hon mycket mindre osäker. Hon skällde lite i början, men ville gärna gå fram och hälsa och då gick skällandet över (sedan skällde hon bara när hon var uttråkad...). Tror att det är ganska nyttigt för henne att faktiskt få hälsa på andra hundar ibland också, för här hemma på Ultuna får mina generellt inte hälsa på någon när vi är ute och går.
 
För att återkoppla till rubriken så är Thyme en ganska liten valp. Jag visste att hon var liten och har inget alls emot det (tvärtom är det ganska behändigt med inte så stora hundar!), men det blir så väldigt tydligt när hon träffar andra goldenvalpar. Hennes vän Luna är en månad yngre, men ungefär lika hög och mer stabbigt byggd, så hon väger ett par kilo mer. På kursen går det en goldenhane som är två veckor yngre än Thyme, men ungefär tre gånger så stor. Visserligen en hane och även han är kraftigare byggd, men ändå. Den sista vi har träffat var även det på valpkursen: en tik som är en månad äldre än Thyme och väger 23 kg! :o Förra helgen vägde Thyme 11,5 kg och jag hoppas och tror att hon kommer landa någonstans runt 25 kg när hon är vuxen. Tiken ifråga såg inte tjock ut på något sätt, men hon var mycket högre och kraftigare än Thyme. Får väl se vad Thyme väger om en månad, men det känns inte som att hon ska ha mer än fördubblat sin vikt tills dess ;) Imorgon ska hon få följa med Ben till UDS när han vattentraskar, så jag ska väga henne då och se hur mycket hon gått upp sedan förra veckan. 
 
Nedan en bild på Thyme från här om dagen och under det är en mindre bra bild på Thymes mamma. Det var dock den enda jag har av henne där hon inte sitter. Thymes mamma är ganska lätt i kroppen och jag har en viss förhopning att Thyme blir något liknande.
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: