matilada

2016-05-21
20:58:50

Praktik och hundar

Sedan sist har jag hunnit med att avsluta mina praktikveckor på vårdavdelningen, receptionen och rehabavdelningen. Jag gillade vård, men hur mycket vi fick göra var väldigt beroende av vem vem som jobbade för dagen. Det var jag och en annan praktikant där samtidigt och vi hängde rätt mycket tillsammans. Vissa "handledare" var jättebra och vi fick verkligen prova allt, ta blodprov och träna ordentligt, medan andra bara skickade ut oss på rastning av hundar medan de tog alla blodprov och medicineringar och knappt förklarade något ens när vi specifikt frågade om sake roch ting... Egentligen känner jag att jag skulle vilja träna ännu mer på att sticka, men jag sätter mitt hopp till nästa vecka när jag ska vara på operation.
 
Veckan som var tillbringade jag de tre första dagarna i receptionen. Jag älskade det! Hon jag hängde med hela tiden var ganska ny, men hon var jättetrevlig och tog sig tid att förklara allt, hur många gånger som helst och svarade på alla mina frågor. Jag fick besöksregistrera patienter, ringa försäkringsbolag och ringa andra kliniker och be om remisser. Det där med att ta betalt och direktreglera lyckades jag aldrig göra på egen hand, men det var nog inte så svårt egentligen. De behöver tydligen folk i receptionen i sommar, så jag ska kanske se om jag kan få hoppa in extra där ibland. 
 
Torsdag och fredag var jag på rehabavdelningen och tittade mest på vattentrasken. Det var en annan praktikant där och min första dag gick vi med en som inte var så talför och inte riktigt verkade veta vad hon skulle göra av oss. Det var en lååång dag och jag kände mig mest i vägen. Igår var det Katarina som jobbade och hon är bäst. Hon pratar massa och förklarar allt, svarar gärna på frågor och är bara allmänt trevlig. Innan varje patient läste vi i journalen och hon berättade hur de hade lagt upp träningsprogrammet och så vidare. När Ben har vattentraskat har hon varit min absoluta favorit att gå till, så det var jätteroligt att få gå med henne en dag. Ett par gånger hann vi också följa med sjukgymnasten Kjerstin på hennes patienter. Kjerstin är en annan idol som är läskigt bra med både människor och djur och det var otroligt intressant att få gå med henne. Det här var sista veckan med röda kläder: de två sista praktikveckorna ska jag vara på operation och således bära gröna kläder. Jag kommer att sakna att kunna vandra fritt bland de andra avdelningarna. Operation är ju liksom lite eget där i mitten och känns isolerat, men alla som har varit där har sagt att det är både lärorikt och spännande, så jag hoppas att det blir bra ändå...
 
Annars är jag trött som ett as och börjar känna mig lite sliten. Tror att lite ledigt är välbehövligt. Thyme hade något väldigt märkligt för sig i veckan när hon var lös i magen varje natt, men bra i magen dagtid. Vissa nätter var vi uppe 3 gånger och hon hade diarré, dagen därpå mådde hon bra för att nästa natt vara dålig i magen igen. Inte sådär jätteroligt när vi gick upp halv 6 varje morgon. I natt sov hon dock hela natten, så jag hoppas att vad det än var är borta nu. I övrigt känner jag mig lite maktlös med hundarna. De är dåliga i magen med jämna mellanrum, men för tillfället på en hanterbar nivå, även om det inte är roligt att springa ut på nätterna. Ben och Sonar är halta, trots maxdos smärtstillande och de har blivit långsammare på promenader. Bens vattensvans är inte helt bra än och vissa dagar äter han så mycket bajs ute att jag mest vill gråta. Vi har haft otaliga diskussioner om den saken, men han ger sig inte och det känns mest hopplöst. Det är lite för mycket som är fel just nu för att det ska vara helt roligt. Vi ska till Kjerstin om en dryg vecka och jag hoppas att hon kan reda ut en del.
 
Toby, Thyme och Luna.
 
Vad jag skrattade när jag såg den här bilden. Ben ser totalt obrydd ut och så Thyme jämfota bakom!
 
Världens bästa pensionärer.
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: