matilada

2016-10-10
21:01:42

Lite från praktiken

Jag sov som en kratta i natt utan någon egentlig anledning. Förmiddagen tillbringade jag således med att okontrollerat noja och oroa mig över allt mellan himmel och jord. Det var inte helt upplagt för att prova lägga mitt livs andra permanentkanyl på häst (den första fick jag aldrig blodsvar i och misslyckades totalt med), men jag hade en väldigt stabil lärare och kunde be mina nyfikna klasskompisar att ställa sig en bit bort, så det blev lite lugnare. Och jag lyckades! Jag fick blodsvar utan några större problem alls och kunde föra in kanylen helt och sy fast den utan några tillbud. Så himla skönt att få det gjort!
 
Sedan skulle en av de hästarna vi lagt kanyl på in på CT. Eftersom att de skulle prova en ny teknik när det gällde kontraströntgen av halskotpelaren (typ?) för första gången var det länge debatt om vi två praktianter skulle få vara med på det. Bildavdelningen ville inte ha fler än de absolut nödvändigaste i rummet och Jennie tyckte det var självklart att hennes praktikanter skulle vara med och se hur narkosen sköttes under CT. Dessvärre förlorade Jennie och efter att ha varit med och sövt och sett det fullkomliga kaoset när 9 personer skulle positionera hästen efter en bild tagen på Helsingborgs djursjukhus blev vi bannlysta till korridoren under själva körningen. Det var ganska långtråkigt eftersom det inte går att förstå någonting av vad som försigår och vi tröttnade efter ett tag och gick in på operation igen och hängde med Maja ett tag. 
 
Under dagen skulle det, förutom CTn, också vara en operation av karpaltunnelsyndrom, men i och med att CTn tog en del resurser i anspråk var det lite oklart när den operationen skulle bli av. Strax före 12, precis när vi började fundera på lunch, bestämdes det att den skulle ske NU. Happ, det var vi ju tvungna att vara med på. Så det blev lunch vid halv 3 istället. Inte att rekommendera, men avsaknaden av mat under hela förmiddagen tog liksom död på min hispighet och framåt 13-tiden var jag mest bara trött och matt.  När vi kom tillbaka från lunchen var det bara en dryg timme kvar tills det var dags att gå hem, men på den tiden hann vi vara med på början av ytterligare en operation och jag fick ge alla mediciner innan. Roligt att få prova på att inducera, har ju sett det göras ganska många gånger på op, men det här var första gången jag fick göra det själv :D Vi fick också prova lägga artärkanyl inne i operationssalen. Det var skitsvårt, men efter många försök fick jag blodsvar. Dock är jag osäker på om jag faktiskt var i artären, eller om jag hamnat i venen.
 
Nu är jag trött bortom all räddning. Har fyllt på mina tenivåer och ser fram emot att se mitt kvällsavsnitt av Downton Abbey. Hoppas att jag får sova i natt!
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: