matilada

2010-11-30
21:26:16

SNÖ!!

Snö vänder England upp och ner. Det är lika roligt varje år hur oförberedda de är och hur förvånade alla blir när det börjar snöar. Imorse när vi vaknade låg det ett knappt synligt snötäcke på marken. Eftersom jag var ledig idag såg jag det bara som hastigast innan jag gick och la mig igen efter att ha tagit ner mina håriga rumskamrater till frukost. När jag gick upp på riktigt två timmar senare var världen nästan vit och C gick fortfarande runt i morgonrock fastän hon skulle ha åkt till jobbet för länge sedan. Det snöade ju lite, så man kunde omöjligen ta ut bilen i det vädret. Den tanken hade inte ens slagit mig, eftersom det var så lite snö, och ännu mer förvånad blev jag när de började svamla om att min körlektion antagligen skulle vara inställd på grund av snön.

Den blev som tur var inte inställd och jag insåg hur bra det är med vinterdäck på vintern. Här har de aldrig hört talas om vinterdäck och vi hade lite kul i ett halt villaområde där jag kröp fram på ettan och försökte undvika stora lastbilar som tycktes ha stämt möte just där. Villaområdet var egentligen bara en rolig, spontan omväg, för det riktiga målet var Anstey Park i Alton där vi skulle träna på att backa runt gathörn. Det gick fint. Det roligaste var mellan övningarna när jag skulle köra runt parkeringen för att ta mig tillbaka till hörnet så jag kunde backa igen. Mitt på den tomma parkeringen började Gib ge mig mystiska instruktioner som jag först inte förstod något alls av, men det klarnade när bilen gjorde en snygg sladd som skapade vackra cirklar i snön. Det blev många cirklar innan vi lämnade Anstey Park.

Väl hemkommen tog jag en hundpromenad i snön med Sonar, Luna och Ben. De älskade det! De sprang som dårar och var fullkomligt galna. Det fanns tyvärr inte tillräckligt mycket snö för att de skulle kunna begrava hela näsan och huvudet, men de tycktes ganska lyckliga ändå. Det ska tydligen snöa hela natten, så imorgon kanske det är möjligt. På hemvägen mötte vi halvsvensken som bor två hus bort. Han var ute i bilen och stannade och pratade med mig på svenska. Tydligen var det -15 grader i Eskilstuna och det skulle bli -18 i natt. Lite kul med en kompis som kan svenska här. Mysigt på något sätt.

När jag som bäst komade i min säng med datorn på eftermiddagen knackade det på dörren och J meddelade att kvällens hundträning var inställd på grund av snön. Sedan blev hon tyst och stod och stirrade in i mitt rum en längre stund. När jag till slut frågade varför upplyste hon mig om att mina fönster var riktigt smutsiga och att hon ville rengöra dem. Jag förstår inte vad som flugit i barnet (hon är ju bara 19) på senaste tiden, men hon verkar väldigt intresserad av hur mitt rum ser ut. Det började med spindelväven i hörnen, sedan var det golvet som hon mer eller mindre tvingade mig att dammsuga och nu idag var det fönstren. Förhoppningsvis är det bokhyllans tur imorgon! Inte nog med att fönstren skulle rengöras, utan halvvägs genom började hon plcoka bort alla saker på mitt skrivbord under förevändningen att fönsterputsen annars skulle hamna på dem. Skrivbordet tömdes, dammades av och när fönstren var rena sattes utvalda prylar (de som inte ansågs vara skräp) tillbaka i noggrann ordning. Var sak har sin plats. Fönster och skrivbord räckte tydligen inte för att tillfredsställa J's nyfunna städmani, utan hon gick sedan vidare till att röja bort all elektronisk, gammal utrustning som jag aldrig använt och som bara samlat damm härinne. Efter det var mitt rum rent och kändes tydligen mer som ett "Matildarum", så det var ju bra. Dessutom fick jag upp tre affischer på väggen då jag inte kände att jag kunde koma i sängen när hon arbetade så hårt med att rengöra mitt rum. Allt blev till slut ganska bra med andra ord, trots att det hela kändes ganska bisarrt till att börja med.

Man kan antingen springa som en dåre på fältet när det snöar, som Ben...

...eller så kan man kura ihop sig inomhus med släkten.
Peugeot, Severus, Wanda

 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: