matilada

2012-04-30
20:46:21

Utställningsmaterial?

Jag och min vän Toby var iväg till hundtränaren idag igen för fortsatta övningar. Han lurades rejält och var otroligt samarbetsvillig och uppförde sig som en riktig stjärna. I hallen var han lysande och kom som ett skott på inkallning trots att han sprang efter bollar och han gick fot lös som om han aldrig gjort annat, trots att det flög bollar och håriga "katter" runt honom. Den luringen!

För att testa honom utomhus åkte vi ner till en inhägnad rasthage vid brukshundklubben, men inte ens där blev han döv utan var väldigt (för en Toby) uppmärksam och lyhörd och kom varenda gång jag ropade. Så kan det gå.

Hursomhelst, fick när vi gick ner mot rasthagen frågan:

-Har du ställt ut honom någon gång?

Nej, det har jag inte. För det första är jag inte intresserad och för det andra är Toby hjulbent fram och kobent bak. Känns inte som det skulle gå hem på en utställning. Hon tyckte det var synd, för hon trodde att folk kanske skulle gilla honom eftersom han är en lite mindre hane.

Har ju alltid vetat att han är liten, men jag har på något vis alltid tänkt att han är en dvärg; en liten miniatyrgolden. I bästa fall har han varit hälften så stor som andra goldenhanar vi träffat och jag har alltid, på något vis, tänkt att han låg under minimihöjden för en goldenhane. Var då ikväll tvungen att mäta honom och han låg faktiskt precis på gränsen! 56 cm i mankhöjd och därmed är hans höjd faktiskt godkänd (56-61 cm för hanar). Där ser man, då är han trots allt ingen dvärg utan en "riktig" golden! Ben var för övrigt 59 cm hög och till och med pygmén Callie verkar klara tikhöjden. Fast inte blir jag mer sugen på att ställa ut för det! Hundarna badar mycket hellre i lerpölar varje dag...
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: