matilada

2013-08-28
20:45:01

Peppar, peppar, ta i trä

Det är knappt att jag ens vågar tänka det här, men jag tycker mig märka en förändring hos Toby. Han är lugnare, mer lyhörd och faktiskt inte fullt ös medvetslös hela tiden. Visst springer han fortfarande som en tok och tvekar inte att hitta på egna äventyr, men han STANNAR och kollar var jag är då och då. Viftar jag då åt honom kommer han i full karriär mot mig och inväntar nya instruktioner. Jag troor att det här med långlina kan vara lösningen: han blir ju lugnare av att kunna gå lös så mycket som möjligt och då går det samtidigt att träna. Går han kopplad blir det hundra gånger värre när han väl får gå lös någon gång och han tenderar att skita fullständigt i mig. Med 15 meter lina känner han sig väldigt lös och fri, samtidigt som jag kan hålla rejäl koll och bromsa honom och se till att han lyssnar.
 
Jag tror att vi är på rätt väg, men det är för tidigt att säga än. Han är ju "bara" 3,5, hans pappa var det väl ingen som vågade lita hundra på förrän han var 8-9? :p Skämt åsido: just idag är Toby i alla fall ganska dyr!
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: