matilada

2015-11-18
16:46:00

Stackars Ben

I förmiddags fick jag akut åka med Ben till veterinären. Han fick ganska jobbig diarré för några dagar sedan, men i förmiddags eskalerade den till blodfärgad och helt vattnig. Mamma sa ring UDS, som sa kom in, så det gjorde vi. Ben var då inte vidare pigg och ligger nu inlagd på intensivvårdsavdelningen.
 
Allt började i helgen. Jag var i London och mamma och pappa var hundvakt. Ben fick diarré (inget konstigt i sig då han äter en massa skit ute och har hunnit med diarré en gång tidigare sedan vi flyttade hit) och var fortfarande inte helt bra när jag fick tillbaka dem igår morse. Han hade då inte ätit någon mat sedan morgonen innan och när han under dagen verkade lite bättre fick han två matskedar ris till middag igår. De spydde han upp 5 timmar senare. Vid 4 i natt behövde han gå ut och väl inne igen hetsdrack han massa vatten som han spydde upp så fort vi kommit in på rummet och skulle sova vidare. När jag sedan vaknade igen 3 timmar senare hade han haft en diarréattack (visste inte om det var diarré eller spya då, men nu förstår jag att det måste varit diarré) över halva golvet. 
 
Han var dock fortfarande ganska pigg och både travade och rullade när vi gick ut för morgonkiss. Däremot var han fortfarande väldigt lös i magen. Inne hann han sedan dricka för mycket vatten innan jag hann hejda honom och detta spydde han senare upp i min säng. Som tur var fanns det tvättid ganska omgående, så jag kunde slänga in det värsta i tvätten innan jag tog ut Sonar och Toby på en kort promenad. Efter ungefär en kvart ringer min roomie och berättar att Ben har bajsat helt röd, vattnig diarré över både golv och väggar. Springer hem, där min underbara roomie insisterar på att ta hand om uppstädningen (guldmänniska!) och säger bara att jag ska ringa veterinären. Ringer mamma, som säger ring UDS och de säger att Ben bör komma in. Hinner rafsa åt mig tvätten, som fortfarande är blöt samt bre en macka (har fortfarande inte hunnit äta frukost, trots varit uppe i över 3 timmar) och sen traskar jag och Ben iväg. Det tar bara ca 10 min att gå till UDS hemifrån, men vi hinner inte långt innan Ben lägger sig ner på sidan i gräset och vägrar gå mer... Så jag ringer mamma (igen) och hon kommer och hämtar oss och kör oss till djursjukhuset. 
 
Ben får gå in via infektionsavdelningen eftersom att han kanske smittar och det är lite tur i oturen, för vi får ett väntrum för oss själva och slipper sitt bland alla andra uppstressade hundar, så jag tror inte Ben hann bli så stressad över att vara där. Efter förvånansvärt kort stund kommer en djursjukskötare och kollar lite samt frågar om det är ok att en veterinärstudent undersöker Ben innan den riktiga veterinären. Självklart är det det! Veterinärstudenten anländer lite senare och Ben behöver hjälp att resa sig för att gå in i undersökningsrummet. Dock klarar han att gå själv in. Veterinärstudenten kollar igenom Ben, tempar, lyssnar på hjärta och lungor, frågar frågor och har sig och när hon är färdig blir vi ensamma igen en liten stund innan veterinären dyker upp. Jag tycker Ben har blivit segare sedan jag först ringde UDS och medan vi väntar ligger han mest på sidan, men ber om att bli klappad ibland. 
 
Veterinären kollar igenom Ben lite snabbt, lyssnar på hjärta och lungor och meddelar sedan att han måste skrivas in på IVA. Hans cirkulation är väldigt dålig, pulsen är hög och han är ganska uttorkad. Sedan går det ganska snabbt och en vagn anländer rätt omgående för att köra herrn till rätt avdelning. Jag får hjälpa till att lyfta på honom och sedan försvinner han iväg. Lilla gubben, han såg inte så pigg ut :(  Sköterskan kommer tillbaka efter en stund och jag får fylla i inskrivnings- och försäkringspapper. Sedan är det inget mer jag kan göra och jag får traska hem till Sonar och Toby. 
 
Allt som allt tog hela besöket bara en och en halv timme, vilket var långt kortare än jag räknat med. Jag hinner ut med Sonar och Toby en snabbis innan jag går till skolan för att hämta ut tentan från förra kursen. Det var genomgång av den efteråt, men jag orkade inte, så jag gick hem till Sonar och Toby och drack dagens första kopp te samt en väldigt försenad lunch. 
 
De hade sagt när jag lämnade Ben att veterinären troligen inte skulle ringa för en lägesrapport förrän imorgon, så länge han inte blev sämre: då skulle de ringa på en gång. Därför var det lite med hjärtat i halsgropen jag svarade när de ringde ett par timmar senare. Som tur var var det bara veterinären som ringde för att berätta att Ben var snäppet piggare. Han hade fått 1000ml dropp, 250ml av något som skulle hålla vätskan kvar i kärlen och därmed förbättra cirkulationen samt antibiotika, något losec-aktigt och smärtstillande. Nu ställde han sig upp i buren och viftade lite på svansen och spetsade öronen när någon närmade sig, så lite bättre kände han sig allt. De hade också fått tillbaka svaren på blodproverna och det mesta låg inom normalvärdena. 
 
Veterinären sa också att jag skulle räkna med att han blir kvar minst två dygn eftersom de inte matar honom förrän tidigast imorgon och de sedan vill se att han får behålla maten innan han får gå hem. Håller nu tummarna för att han ska bli frisk snabbt och få komma hem innan helgen! Lilla, lilla skrutthund, att du skulle råka ut för det här :(
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: