matilada

2016-04-24
19:56:56

Inte så tokigt

Den senaste veckan har jag varit på bildavdelningen på UDS, det vill säga röntgen, ultraljud, CT och MR. Majoriteten av tiden har jag varit på röntgen, för det var där jag kände att jag hade allra mest att lära, men vid behov har jag hjälpt till att hålla djur på ultraljudsundersökningar och i fredags var jag med på en CT bara för att se hur det gick till. På röntgen hängde jag vid två tillfällen på veterinärstudenterna när de fick öva att röntga skolans beaglar. Otroligt nyttig övning där vi verkligen fick chans att prova på och göra fel och rätta till felen, synd att vi DSS:are inte får träna på beaglarna. Utöver beaglarna har jag förstås också fått vara med och röntga riktiga patienter. Jättesvårt och knepigt att få till allt rätt och en vecka är inte ens i närheten av tillräckligt lång tid för att lära sig ordentligt, men det har varit jätteroligt att vara där. Det hände något hela tiden, alla var väldigt trevliga och jag har lärt mig massor. Om det någon gång mot förmodan var lugnt på röntgen var det bara att smita in på en ultraljudsundersökning, veterinären var oftast väldigt villig att förklara vad som syntes på skärmen och berätta hur det skulle se ut istället. Bild är helt klart favoritavdelningen hittills! Nästa vecka väntar IVA...
 
Helgen har varit väldigt trivsam den också. Jag och hundarna har gått diverse promenader med olika folk och hängt en del i Norby. Igår snöade det när vi var ute, tack och lov inget som låg kvar, men efter den promenaden var det bra skönt att få komma in i värmen och mysa med en kopp te. Få saker gör mig så glad som att få dricka te efter en hundpromenad! 
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: