matilada

2016-04-10
20:35:16

Jukkasjärvi del 1

Nu har vår praktik dragit igång och jag har precis överlevt min första vecka på akuten på UDS smådjur. Det har varit jätteroligt, även fast jag inte vågat göra så mycket mer än att tempa några enstaka hundar. Nästa vecka ska jag vara på polikliniken så då kanske det blir mer!
 
Innan praktiken började hade jag som sagt påsklov. Påsklovets absoluta höjdpunkt var när jag och barnen åkte upp till Jukkasjärvi några dagar för att hälsa på Syster som jobbar på ishotellet. Vi flög till Kiruna och därifrån är det bara en liten bit med bil till Jukkasjärvi. Syster hämtade vid flygplatsen och efter att vi lämnat av våra väskor hemma hos dem fick vi en rundvandring på ishotellet och tittade på alla konstsviter och andra rum. Det var superhäftigt! Det var ju ganska sent på säsongen och rätt varmt, så det hade börjat droppa från taket på en del rum och vissa konstverk såg tydligen inte lika raka och fina ut som när de var nygjorda, men det var inget som märktes för oss som inte sett dem förut. 
 
En hög syskon på promenad längs huvudgatan i Jukkasjärvi.
 
Ingången till ishotellet.
 
Isbaren, vars tak bara några dagar innan vi anlände smälte lite för mycket för att det skulle vara säkert.
 
Ishotellet.
Inne på hotellet.
 
Konstsviterna hade fina skyltar och i just den här fanns...
 
...en otrolig påfågel!
 
Dekorationer i ett annat rum.
 
En örn på väggen.
 
På väggen mitt emot örnen var det en elefant.
 
Vem vill inte sova i en sådan här säng?
 
En pelare som från början var rak.
 
Skrymslen och vrår i ett rum.
 
Syskon i korridoren utanför rummen.
 
Kristallkrona av is.
 
Mitt favoritrum var Counting Sheep. Det var fullt med bulliga, fluffiga får i varje hörn, men tyvärr hade det börjat droppa lite från taket, så det var avstängt för nattgäster. 
 
Dripp dropp, dripp dropp på sängen.
 
Någon vill upp i sängen!
 
Ett annat rum, som kanske visar lite hur sängarna såg ut. Vi sov i sovsäck på renskinn och hade en kudde till huvudet som stack upp ur sovsäcken.
 
Ispelare.
 
Ett litet konstverk :)
 
Hotellets gäster kunde gå på isskulptering varje morgon och verken ställdes sedan upp till allmän beskådan utanför hotellet.
 
 Katt som någon skulpterat.
 
Drink från isbaren.
 
Naturligtvis från ett isglas.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: