matilada

2016-04-10
20:40:34

Jukkasjärvi del 2

När vi kände oss nöjda med att ha sett hela hotellet traskade vi hemåt på älven. Jag tyckte det var otroligt fint, så väldigt öppet och lite öde, samtidigt som snöskotrar visslade förbi med jämna mellanrum.
 
Inne i iskyrkan.
Skulptur neråt älven.
 
Ishotellet nerifrån älven.
 
 
 
 
Material till nästa års ishotell.
 
Torne älv. Till vänster bakom pinnarna tas is till nästa års ishotell.
 
 
Isskördning.
 
 
På väg hem.
 
Jukkasjärvi.
 
Praktiskt med väg över älven på vintern.
 
 
 
Hemma!
 
Väl hemma var det inte så sent, så vi kom fram till att det var en god idé att sätta oss ute i solen på baksidan och läsa en stund. Tyvärr var snön rätt djup och lös där samt att det blåste en del, så vi sjönk ner ganska rejält och var efter en kvart så blöta och frusna att det kändes bäst att gå in igen. Men tanken var god!
 
Varpå vissa somnade i soffan en stund...
 
Efter att ha jolmat inne ett tag och ätit middag och jolmat lite till hade det till slut blivit så sent att vi kunde traska tillbaka till hotellet och kolla om det fanns några lediga rum. Det fanns det och vi fick sova i elefantrummet! I det rummet fanns det en jättecool elefant i naturlig storlek som tittade på en där man låg i sängen. Superhäftig! Vi fick sovsäckar och ett omklädningsbås tilldelat och efter att ha bytt om till underställ och lämnat av alla saker i båset smög vi iväg genom korridorerna till vårt rum. 
 
 
 
Elefanten som omöjligt fick plats hela på samma bild med mitt objektiv.
 
Alla små rynkor och detaljer!
 
 
Syster och barnen gick och la sig på en gång, men jag hade kommit till Jukkasjärvi med en förhoppning om att se norrsken under vistelsen, så efter att ha sett elefentrummet byltade jag på mig täckbyxor och jacka och tassade ner till älven för att joina en handfull andra som stod där och spanade efter norrsken. Den kvällen hade vi inte så stor tur. Det syntes lite svagt redan när jag kom ner, men det var ytterst svagt och inte speciellt mycket mer än det jag såg nere i Uppsala i vintras. Efter någon timme hade det inte förbättrats alls, så då gav jag upp. Jag gick tillbaka in och kröp ner i min sovsäck och tänkte att jag skulle ha bättre lycka kvällen därpå. Det hade jag dock inte och det slutade tyvärr med att jag inte fick se något norrsken alls nästan :/ Bättre lycka nästa gång helt enkelt!
 
Entrén till ishotellet om natten.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: