matilada

2016-08-03
20:36:03

Britannia

Britannia är lite dålig. För ett tag sedan diagnosticerades hon med en tumör i urinblåsan, men har verkat klara sig bra än så länge. Hon har varit lite inkontinent och pälsen där bak tovar sig därför ganska lätt. Jag badade henne i förrgår, men hon var öm och jag ville därför inte hålla på för länge, så vi bestämde att vi skulle hjälpas åt att klippa bort alla tovor dagen därpå. Britannia gillade det inte och det var uppenbart obehagligt för henne, men vi lyckades få bort ganska mycket päls ändå. Däremot hittade vi två fluglarver under tovorna... 
 
Vi lyckades få bort en larv, men den andra smet iväg. Försökte raka lite till och tvättade rent så gott det gick, men på kvällen var hon guckig igen av både urin och lite var. Det bestämdes att vi skulle ringa ut veterinären idag (första gången jag själv ringer veterinären här, tror jag!) och James anlände vi lunchtid. Han rakade rent lite till, men sa att vi hade gjort helt rätt som hade klippt rent så mycket som möjligt och tvättat. Det gjorde jätteont på stackars Britannia och även om hon aldrig skulle bita så markerade hon lite lätt. I början gick det att distrahera med ost, men sedan tog hon inte ens det. Lyckligtvis var James väldigt effektiv och det var ganska snabbt överstökat. Han tvättade rent och hade sedan på någon kräm som skulle hjälpa till att läka. Han kunde även konstatera att larverna inte hunnit göra mycket skada och att vi hade upptäckt dem i tid. SKÖNT.
 
Nu ska Britski få antibiotika i några dagar och vi ska hålla rent, tvätta och ha på krämen, så blir det förhoppningsvis lite bättre snart. Jag misstänker dock att prognosen inte är sådär jättegod egentligen; hon känns mer inkontinent nu än bara för ett par dagar sedan och hon ser ganska eländig ut när hon rör sig. Förhoppningsvis försvinner i alla fall lite av obehaget när larvangreppet läker och jag hoppas att hon får vara stabil tills C och G kommer hem nästa vecka. 
 
 
För tillfället är jag ensam tvåbening hemma. S och A är och har hand om kvällens hundträning. De promenerade ner, men får skjuts hem av Gib, så det blir åtminstone hela 3 timmar jag är själv hemma. Lite skönt att vara själv ett tag, men det är ändå en del att göra. Jag har sprungit och matat hundar, delat ut de mediciner som ska ges, hållit koll så att de inte leker för vilt där ute och så vidare. Mitt i allt skulle dagmalamuten hem, så då blev det lite liv på de som var ute som i sin tur drog igång hundarna inne. Svårt att vara på två ställen samtidigt, men hundarna tystnar i alla fall så fort jag visar mig och säger åt dem. Nu har jag precis duschat av Britannia och ska sätta mig med en kopp te och njuta av sista halvtimmen i ro och ensamhet!
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: