matilada

2016-12-08
20:11:36

Hej från mörkret

Inser med fasa att det var långt över en månad sedan jag sist skrev här. Sedan sist har jag börjat och avslutat en kurs samt påbörjat en ny. Förra kursen avslutade med utbildningens första muntliga tenta. Muntligt är verkligen inte mitt format och jag var ett nervöst vrak inför den, men lyckades ändå skrapa mig igenom och klara den. Dagen efter hade vi frivillig tenta för överbetyg i samma kurs och eftersom jag, i och med det lyckade resultatet på muntan, hade klarat kursen gick jag till överbetyget helt utan prestationsångest eller press. Minns inte när jag senast satsade på mer än bara godkänd i en kurs, men det var väldigt befriande att inte känna någon som helst prestationsångest. Jag hade inte pluggat någonting utan svarade bara på det jag kunde. Får se hur det går! Vi var hela tre stycken som skrev, så det borde inte ta alltför lång tid att rätta, tänker jag...
 
Kursen vi läser nu är rehabilitering. Den var valbar, mot nutrition, men de allra flesta valde rehab, så det känns nästan som helklass. För att den också ska kunna läsas på distans är den kursen ganska komprimerad med en intensiv period nu innan jul och från och med den 13 december är vi schemafria i nästan en månad. Vi har ett arbete som ska redovisas i januari att jobba med under tiden, men det är inget schemalagt, så vi kan sitta på valfri plats och arbeta med det. Skönt med så löst och ledigt över jul, men mindre roligt med så intensivt just nu. 
 
Tidigare i veckan hade vi en finsk föreläsare på besök som föreläste om rehbilitering av häst. Hon var jättebra och trots att jag inte vill jobba med häst var det väl värt att gå på hennes föreläsning. På eftermiddagen samma dag demonstrerade hon på skolans undervisningshästar vad hon hade föreläst om och det var mycket bra att få se allt på riktigt också. De senaste två dagarna har vi haft en norska som föreläste om rehabilitering av smådjur, framförallt hund. Liknande upplägg där med föreläsning på förmiddagen och praktiska övningar på eftermiddagen. Till de praktiska övningarna fick vi ta med egna hundar, så jag tog med Toby och Thyme igår. De skötte sig väldigt bra: Toby var lite lätt speedad, han älskar ju sånt där, men Thyme överraskade stort med att bete sig ganska vuxet och sansat. Idag tog jag bara med Toby och jag tror att han älskade varje minut. Han fick demonstrera sina skills med kavaletti och balansbollar. Ingen stjärna någonstans; han behöver helt klart mer träning där, men han hade det jätteroligt, vilket är det viktigaste :)
 
Imorgon väntar ännu en heldag med föreläsningar och sedan är den här mycket långa skolveckan slut. Känner mig halvt död och knäckt av alla långa dagar där jag inte känner att jag hinner med varken dagsljus eller hundar. Avskyr att det är så mörkt och kallt hela tiden. Julstjärnan i fönstret är tänd hela dagen, det är liksom ingen idé att släcka den, för det blir aldrig riktigt ljust under dagen. Det är liksom inte roligt just nu: jag vaknar på morgonen och längtar genast till kvällen när jag får gå och lägga mig igen. En dag i taget, så hoppas jag att det blir bättre snart.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: