matilada

2016-01-06
20:37:46

Är det inte det ena så är det det andra

Hur länge sedan är det vi kom tillbaka till Ultuna igen? Typ 3 dagar? Idag har Sonar blivit sjuk. Eller, egentligen började det lite igår med en spya på eftermiddagen och tidigt imorse väckte hon mig och behövde gå ut med lite diarré som resultat. Jag trodde det berodde på att hon hade tryckt i sig valpens ben, men idag under förmiddagen eskalerade det och hon fick helt röd diarré, tunn som vatten. Ville inte äta frukost innan och ville inte gå ut på promenad, så jag borde ha förstått att det var något. Under dagen har hon sedan haft diarré flera gånger samt kräkts ett par gånger på eftermiddagen. Har haft kontakt med UDS men de rådde mig att avvakta och försöka få i henne lite skonkost (med Ben i färskt minne känns det lite läskigt att avvakta, men jag håller hökkoll på henne), vilket hon, föga förvånande, inte äter. Hon verkar väldigt illamående och dreglar en del samt vill gärna vara ute i kylan och ligga i snön (något hon ALDRIG gör annars). Trött och lite hängig är hon, men viftar ändå på svansen och vill vara nära. Nu är det ett par timmar sedan hon spydde/diarréade, så jag hoppas att det börjar ge med sig nu. Hon verkar kunna dricka utan att bli av med det, så förhoppningsvis slipper hon bli alltför uttorkad.
 
Som om det inte var nog med en hängig tant så verkar Toby också ha drabbats av samma sjuka. Han åt inte all sin frukost imorse, men det var inget jag direkt funderade över då det är något som inte är helt otypiskt Toby. Han hängde med på promenader med Ben och Thyme under dagen, men hade en liten antydan till diarré på eftermiddagen. Han verkade lite slö, men inget extremt. På eftermiddagen när Sonar varit ute och kräkts möts jag i dörren av en Toby som också behöver ut för att spy och det är nog då han känner sig sjuk på riktigt. Efter att vi kommit in går han in och lägger sig i soffan och sover i flera timmar. Varken han eller Sonar reagerar när jag ger Ben och Thyme middag. För ett par timmar sedan ville Toby gå ut och kräktes då lite igen. Efteråt gick han raka vägen tillbaka in och la sig i soffan och där ligger han nu och sover tillsammans med Sonar. 
 
Så det är sjukstuga här. Lyckligtvis är jag hemma imorgon också och tentapluggar, men på fredag har jag obligtoriskt seminarium i skolan, så jag håller tummarna för att de ska piggna på sig tills dess. Förhoppningsvis får de sova i natt och kanske känner sig bättre imorgon... Ben och Thyme verkar, peppar peppar, må bra än så länge, så jag håller tummarna för att de ska fortsätta göra det!
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: