matilada

2016-06-22
11:13:31

Bajs bajs bajs

Om någon känner att de väldigt gärna vill ha en dryg unghund är det bara att komma och hämta en här. Hon är nästintill gratis just nu. 
 
Vi gick och badade som morgonpromenad. Thyme älskar att bada och vet precis vart vi är på väg. Sista biten till vattnet är en envishetens kamp mellan henne och mig om att inte dra i kopplet och helst inte skrika och skälla i frustration när jag stannar så fort hon drar. Hon vet vad som gäller och blir bättre varje dag, så jag är inte överdrivet bekymrad. Bajset däremot. Änder och kanadagäss bajsar på vissa ställen längs emd ån och detta är tydligen en hunddelikatess. Thyme har de senaste dagarna varit helt rabiat med bajsätandet och nästintill okontaktbar. Idag övergav hon till och med badandet för att springa upp i gräset och äta bajs. Varken pinne, godis elelr lina kunde få henne på andra tankar och till slut var jag tvungen att koppla henne i kort koppel och hon fick sita bredvid mig medan de andra badade färdigt. 
 
Så gick vi vidare och damen drog som en djävul och sa att hon skulle bada. Det fick hon inte, men när vi kom upp i skogen släppte jag henne medan jag plockade smultron (efter badpärsen behövde jag någon typ av belöning om jag skulle orka styra flocken hemåt). När vi gick vidare dröjde det inte mer än 30 sekunder innan "någon" drog som en raket två meter av stigen till en bajshög. Människobajs. Med tillhörande papper prydligt bredvid. Ord finns inte för att beskriva vad jag tycker om dessa människor som inte kan plocka upp efter sig. De vet uppenbarligen att de ska bajsa eftersom de tar med papper, men någon påse kan de inte ta med. SÅ. VIDRIGT. 
 
Thyme kopplades raskt efter den incidenten och sedan gick hon kopplad hela vägen hem. När vi nästan var hemma och jag börjat drömma om den stora kopp te jag skulle hälla i mig vid hemgången dyker nästa roliga överraskning upp. Hästbajs. Det finns inga hästar här. Under året vi bott här har jag sett hästspår här en gång och det var flera månader sedan, så folk rider inte här så ofta heller. Men nu, nu ska någon förstås rida här och bajsa nästan bakom vårt hus, där vi brukar gå på i princip varje promenad. En sådan superpromenad. Nu var Thyme kopplad, så hon tog min tillsägelse väldigt bra, men jag ser inte fram emot framtida kamper om saken. Hon har tidigare varit relativt bra på 'Leave it' och kunnat lämna äckel hon hittar, men just nu är det som att allt sånt är bortglömt. 
 
Just nu vill jag mest förbanna alla dumma fåglar som bajsar på olämpliga ställen, människor som inte plockar upp efter SIG SJÄLVA och ryttare som inte ens kan sparka hästbajset åt sidan istället för att det ska täcka hela stigen, men det hjälper egentligen inte. Andras bajsvanor ska egentligen inte behöva påverka oss och den långsiktiga planen är att Thyme naturligtvis inte ska brys av sådana saker om jag säger åt henne, men med en nipprig unghund som helt verkar ha ballat ur känner jag att vi skulle behövt så få diskussionsmoment som möjligt just nu.
 
Nu sover hon oskyldigt och jag har druckit 6 dl te, så nu känns det lite bättre. I eftermiddag ska hon få leka helt kravlöst med kryddvännen, jag tror att hon behöver det. Och jag.
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: