matilada

2016-06-21
21:55:00

Promenad med Ben och Sonar

På eftermiddagen delade jag upp hundarnas promenader och gick en längre, snabbare promenad med T-hundarna först och sedan en mer pensionärsvänlig promenad med Ben och Sonar. Ben hade tänkt sig att följa med T-hundarna ut och blev nog ganska besviken när han inte fick. När vi kom tilbaka efter 1,5 timme mötte han oss i dörren med favoritleksaken i munnen (något han aldrig annars gör. Om Thyme är där och har en leksak kan han ibland gå och hämta en egen, men han har aldrig mött någon i dörren direkt) och var superpepp på att själv gå ut.
 
Jag hade någon vag plan på en liten runda i skogen med pensionärerna, men Benjamin hade andra planer. Han gick ruskigt målmedvetet och jag frågade försiktigt vid ett tillfälle om vi inte skulle gå i skogen? "Nej", sa Ben, "vi ska gå och bada." Jag vet inte om han fick den idén när han såg att Toby och Thyme kom hem blöta eller om han ville gå och bada hela tiden, men det var bara för mig och Sonar att hänga på ner till ån. Det är nog närmare en kilometer ner till badstället, men Ben hittar förstås och det var ganska imponerande att se hur målmedveten han var... 
 
Det var en superglad Benjamin som nådde vattnet. Han simmade och log och vältrade sig och låg i det grunda vattnet. Han apporterade pinnar och löv och det riktigt lyste om honom. När vi gick vidare längs med ån badade han där han kände för det. Vid ett tillfälle badade han i vass och jag tyckte det räckte och ropade att vi skulle gå vidare. "Ok", sa han och började simma tillbaka till stranden. "Fast vänta lite!", varpå han simmade och hämtade en död fågel inifrån vassen, tog med sig den in till land och la den under ett träd. "Nu kan vi gå!". Fågeln hade varit död ett tag, kan tilläggas. Dock vet jag inte riktigt varför Ben hämtade in den sådär, men det gjorde honom uppenbarligen glad!
 
Jag älskar att gå med bara pensionärerna. De är så lätta och lyhörda och det blir för det mesta enbart njutning att gå med dem. T-hundarna är också jätteroliga att gå med, men där är det lite mer jobb och det går inte riktigt att slappna av på samma sätt som med Ben och Sonar... Ben och Sonar badar snällt, de simmar inte efter änderna, de skulle aldrig drömma om att gå fram till andra hundar och äter de gåsbajs är det bara att säga åt dem att låta bli så gör de det och sedan är det bra. De drar inte dit hundra gånger om så fort de får chansen, som vissa andra har börjat göra. 
 
På väg hem gick vi längs cykelvägen utmed ån och även där var det så himla roligt att se hur duktig Ben faktiskt är. Vi mötte cyklister och gångare, men varken Ben eller Sonar bryr sig egentligen. Varenda gång det kom en cyklist stannade Ben i kanten, utan att jag behövde göra någonting alls. Ibland började han gå igen så fort de passerat och ibland tittade han tillbaka på mig för att få godis. Vilket han naturligtvis fick; han var mycket noga med att se till att han och Sonar fick godis med jämna mellanrum. Sonar hängde mest med och lät Ben stå för aktiviteten, men jag tror att hon var ganska nöjd med både tempo, godis och bad.
 
Det var en riktigt trevlig promenad och vi hann precis hem innan det började spöregna. Hemma hade "någon" samlat alla mina skor i en hög tillsammans med diskborsten (favoriten att bära på) och "någon" hade också tagit myrdosan och tuggat på. Efter paniksamtal till mamma lyckades jag googla fram att det nog inte var någon fara och såhär 4-5 timmar senare verkar det lugnt, så jag hoppas och tror att det är det. 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: